Abstract:
The article presents the main principles of the cognitive-motor training used for the
correction of visual-spacial attention and working memory in people with partially edentulous. It
was shown that in order to increase the effectiveness of correction of cognitive disorders each
patient needs training on individual programs (cognitive-mioactivation or cognitive miorelaxing)
depending on the dynamics of the memory and attention data during chewing trial test. The main
methods of memory and attention training in persons with partially edentulous were
systematized.
În articol sunt elucidate principiile de aplicare a trainingului cognitiv-motor în scopul
corecţiei dereglărilor atenţiei vizual-spaţiale (concentrarea, productivitatea, viteza de prelucrare a
informaţiei) şi memoriei de lucru la persoane cu edentaţie parţială. S-a demonstrat că pentru
sporirea eficienţei corecţiei dereglărilor cognitive fiecare pacient este supus trainingului
cognitiv-miorelaxant sau cognitiv-miotonizant în funcţie de dinamica indicilor memoriei sub
influenţa probei masticatorii. Sunt sistematizate metodele de bază pentru antrenarea atenţiei şi
memoriei la persoane cu edentaţie parţială.