Introducere. Capacitatea medicilor de a aplica în practică
abilitățile dobândite într-un context de învățare este un subiect important al educației medicale. Factorii ce pot influența transferul de competențe clinice sunt caracteristicile
instruitului, designul instruirii și mediul de lucru. Cultura organizațională și resursele Material pot afecta acest transfer.
Scopul lucrării. Evaluarea opiniei clinicienilor vizavi de intervenția de instruire de care au avut parte și scoaterea în
evidență a factorilor ce pot afecta utilizarea competențelor
dobândite în activitatea clinică curentă. Material și metode. Din totalul de 84 de medici autohtoni care au fost instruiți în domeniul managementului în traume severe într-o
perioadă de cinci luni, au fost chestionați 45 de specialiști.
S-a utilizat un chestionar anonim de tip Likert, care conține
23 de întrebări ce țin de design-ul și metodologia instruirii,
satisfacția personală și eficiența intervenției educaționale
din perspectiva participanților. Rezultate. Analiza statistică s-a făcut în baza raportului, mediei și deviației standard
a scorurilor pentru fiecare întrebare. Rezultatele indică o
apreciere pozitivă a cursului tematic de către medicii specialiști. Majoritatea întrebărilor au obținut medii ridicate, cu
o variație relativ mică în răspunsuri. Cu toate acestea, există
câteva întrebări în care variația este mai mare, sugerând că
evaluările participanților diferă sub unele aspecte specifice
precum: transferabilitatea competențelor și pregătirea teoretică prealabilă a participanților. În opinia respondenților
sunt posibile impedimente în implementarea competențelor dobândite în activitatea practică datorită culturii organizaționale și resurselor Material din dotarea instituțiilor.
Concluzii. Acest studiu a identificat doi factori ai mediului
de lucru care pot influența negativ transferul de competențe
din mediul de instruire în mediul real de practică. Pentru a
confirma sau infirma această concluzie sunt necesare evaluări suplimentare, care vor studia acest aspect al eficacității
transferului.
Background. Introduction. The ability of physicians to
apply the skills acquired in a learning context to practice is
an important topic in medical education. Factors that can
influence the transfer of clinical competencies include trainee characteristics, instructional design, and the work environment. Organizational culture and material resources
can also influence this transfer. Objective of the study. The
aim of this study is to evaluate clinicians’ opinions regarding
the training intervention they received and to highlight factors that may affect the utilization of acquired competencies
in current clinical practice. Material and methods. Out of
84 physicians who were trained in severe trauma management over a period of five months, 45 specialists were surveyed. An anonymous Likert-type questionnaire was used,
consisting of 23 questions related to instructional design,
methodology, personal satisfaction, and effectiveness of the
educational intervention from the participants’ perspective. Results. Statistical analysis was performed based on
the ratio, mean, and standard deviation of scores for each
question. The results indicate a positive appreciation of the
thematic course by the specialist physicians. Most questions obtained high averages, with relatively small variation
in responses. However, there are a few questions where the
variation is higher, suggesting that participants’ evaluations
differ on specific aspects such as transferability of competencies and participants’ prior theoretical preparation.
According to respondents, there may be obstacles to implementing acquired competencies in practical activities due
to organizational culture and material resources available
in the institutions. Conclusions. This study identified two
workplace factors that can negatively influence the transfer
of competencies from the training environment to the real
practice environment. Further evaluations are needed to
confirm or disprove these conclusions and explore this aspect of transfer effectiveness.