Introduction. The transition from childhood to adulthood significantly impacts overall
health and requires adequate nutrition to facilitate physical and cognitive development.
Managing children’s weight and fostering an environment that promotes healthy eating habits are significantly influenced by parents’ knowledge, attitudes, and practices.
Material and methods. In February – March 2023, a quantitative study was conducted, involving 472 parents of school-aged children. The questionnaire, developed according to the
Knowledge, Attitudes, and Practices methodology, was completed both online, in electronic
format, and on paper.
Results. The results of the KAP study regarding the nutrition of school-aged children show
that parents have a significant level of knowledge (76.9±19.07%) about their children’s nutrition. Regarding attitude, the score is moderate (59.99±10.7%), indicating that parents
may not prioritize healthy eating habits for their children or may not be sufficiently motivated to act. However, there is a low level of practice: 45.43±16.6%. Statistical analysis indicates significant correlations between: gender and knowledge (τ=0.175, p<0.01 and ρ=0.185,
p<0.01), gender and attitudes (τ=0.111, p<0.05 and ρ=0.111, p<0.05), age and knowledge
(τ=-0.055, p<0.05 and ρ=-0.062, p<0.05), living environment and knowledge (τ=0.227, p<0.01
and ρ=0.240, p<0.01), region and knowledge (τ=-0.162, p<0.01 and ρ=-0.185, p<0.01), indicating the importance of these factors in influencing dietary behavior.
Conclusions. The study’s findings reveal a discrepancy between the level of knowledge and
the positive attitudes of parents regarding children's nutrition and their practical implementation.
Introducere. Tranziția de la copilărie la vârsta adultă influențează semnificativ starea de
sănătate și impune un regim alimentar adecvat pentru a facilita dezvoltarea fizică și
cognitivă. Gestionarea greutății copiilor și cultivarea unui mediu care promovează obiceiuri
alimentare sănătoase sunt influențate semnificativ de cunoștințele, atitudinile și practicile
părinților.
Material și metode. În februarie – martie 2023, a fost desfășurat un studiu cantitativ, ce a
inclus 472 de părinți ai copiilor de vârstă școlară. Chestionarul, elaborat conform metodologiei Cunoștințele, Atitudini și Practici, a fost completat atât online, în format electronic, cât
și pe suport de hârtie.
Rezultate. Rezultatele studiului CAP, referitoare la nutriția copiilor de vârstă școlară, arată
că părinții au un nivel de cunoștințe semnificativ (76,9±19,07%) despre nutriția copiilor lor.
În ceea ce privește atitudinea, scorul este mediu (59,99±10,7%), indicând că părinții ar putea
să nu acorde suficientă importanță alimentației sănătoase a copiilor sau să nu fie suficient
de motivați să acționeze. Cu toate acestea, se observă un nivel scăzut al practicii:
45,43±16,6%. Analiza statistică indică corelații semnificative între: gen și cunoștințe
(τ=0,175, p<0,01 și ρ=0,185, p<0,01), gen și atitudini (τ=0,111, p<0,05 și ρ=0,111, p<0,05),
vârstă și cunoștințe (τ=-0,055, p<0,05 și ρ=-0,062, p<0,05), mediul de trai și cunoștințe
(τ=0,227, p<0,01 și ρ=0,240, p<0,01), regiune și cunoștințe (τ=-0,162, p<0,01 și ρ=-0,185,
p<0,01), indicând importanța acestor factori în influențarea comportamentului alimentar.
Concluzii. Concluziile studiului relevă o discrepanță între nivelul de cunoștințe și atitudinile
pozitive ale părinților privind nutriția copiilor și implementarea lor practică.