Institutional Repository in Medical Sciences
(IRMS – Nicolae Testemițanu SUMPh)

Evaluating the efficacy of simulation-based training on clinical competency transfer

Show simple item record

dc.contributor.author Saratila, Iurie
dc.contributor.author Romancenco, Andrei
dc.contributor.author Spinei, Larisa
dc.date.accessioned 2024-07-09T08:45:28Z
dc.date.available 2024-07-09T08:45:28Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation SARATILA, Iurie, ROMANCENCO, Andrei, SPINEI, Larisa. Evaluating the efficacy of simulation-based training on clinical competency transfer. In: One Health & Risk Management. 2024, vol. 5, no. 3, pp. 21-32. ISSN 2587-3466. DOI: 10.38045/ohrm.2024.3.03 en_US
dc.identifier.issn 2587-3466
dc.identifier.uri DOI: 10.38045/ohrm.2024.3.03
dc.identifier.uri https://journal.ohrm.bba.md/index.php/journal-ohrm-bba-md/issue/view/32
dc.identifier.uri http://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/27313
dc.description.abstract Introduction. Efficient learning transfer is crucial for training specialists to ensure the provision of quality medical services. This study investigates the impact of simulationbased training on the transfer of medical students' clinical competencies in parenteral drug administration: subcutaneous (SC), intramuscular (IM), and intravenous (IV) . Material and methods. Using a quasi-experimental design, the research incorporates pre- and post-intervention testing, observational assessments, and a satisfaction survey to evaluate the educational impact. Results. The results indicate significant improvements in theoretical knowledge and practical skills post-intervention, with notable score increases for all types of injections (SC: from 50% to 83.33%, IM: from 57.14% to 85.71%, IV: from 42.86% to 85.71%; p<0.001). Similarly, improved clinical performance was demonstrated, highlighting the transferability of the learned competencies to real settings. Student satisfaction recorded a score of 4.71 (95% CI 4.64; 4.79), reflecting strong acceptance and appreciation of the training. Conclusions. The study emphasizes the crucial role of simulation in competency-based medical education, bridging the gap between theoretical knowledge and practical application, and advocates for the systematic integration of simulation into the medical curriculum, suggesting future research directions for optimizing the design and implementation of simulations. en_US
dc.description.abstract Introducere. Transferul eficient al învățării este esenţial pentru formarea specialiștilor, în vederea asigurării serviciilor medicale de calitate. Acest studiu investighează impactul instruirii bazate pe simulare asupra transferului competențelor clinice ale studenților la medicină, în administrare parenterală a medicamentelor: subcutanată (ASC), intramusculară (AIM) și intravenoasă (AIV). Material și metode. Folosind un design cvasi-experimental, cercetarea integrează testări pre și post-intervenție, evaluări observaționale și un sondaj de satisfacție, pentru a evalua impactul educațional. Rezultate. Rezultatele indică îmbunătățiri semnificative în cunoștințele teoretice și abilitățile practice post-intervenție, cu creșterea scorurilor, în mod notabil, pentru toate tipurile de injecții (ASC: de la 50% la 83,33%, AIM: de la 57,14% la 85,71%, AIV: de la 42,86% la 85,71%; p<0,001). De asemenea, s-a demonstrat o performanță clinică îmbunătățită, evidențiind transferabilitatea competențelor achiziţionate în condiţii reale. Satisfacția studenților a înregistrat scorul de 4.71 (IÎ 95% 4,64; 4,79), reflectând o acceptare și apreciere puternică a instruirii. Concluzii. Studiul subliniază rolul primodial al simulării în educația medicală bazată pe competențe, asigurând conexiunea între cunoștințele teoretice și aplicarea practică, și susţine integrarea sistematică a simulării în curriculum medical, sugerând direcții viitoare de cercetare, pentru optimizarea designului și implementării simulărilor. en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Asociația de Biosiguranță și Biosecuritate din Republica Moldova en_US
dc.relation.ispartof One Health & Risk Management en_US
dc.subject simulation-based education en_US
dc.subject clinical competencies en_US
dc.subject Competency-Based Medical Education en_US
dc.subject learning transfer en_US
dc.subject parenteral administration en_US
dc.subject efficacy evaluation en_US
dc.subject students’ satisfaction en_US
dc.subject.ddc CZU: 378.147.88:378.661 en_US
dc.title Evaluating the efficacy of simulation-based training on clinical competency transfer en_US
dc.title.alternative Evaluarea eficacității formării bazate pe simulare asupra transferului de competențe clinice en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics