Institutional Repository in Medical Sciences
(IRMS – Nicolae Testemițanu SUMPh)

Optimizing the efficacy of COVID-19 patient satisfaction surveys in India: a Delphi-based validation process

Show simple item record

dc.contributor.author Saeed, Shazina
dc.contributor.author Kaur, Karuna Nidhi
dc.contributor.author Singhal, Manmohan
dc.contributor.author Shannawaz, Mohd
dc.contributor.author Niazi, Farah
dc.contributor.author Kumar, Bhavna
dc.contributor.author Awasthi, Aanchal Anant
dc.date.accessioned 2024-11-30T11:53:39Z
dc.date.available 2024-11-30T11:53:39Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation SAEED, Shazina; KAUR, Karuna Nidhi; SINGHAL, Manmohan, SHANNAWAZ, Mohd; NIAZI, Farah; KUMAR, Bhavna; AWASTHI, Aanchal Anant. Optimizing the efficacy of COVID-19 patient satisfaction surveys in India: a Delphi-based validation process. In: One Health & Risk Management. 2024, vol. 5, no. 4, p. 25-33. ISSN 2587-3466. DOI: 10.38045/ohrm.2024.4.03 en_US
dc.identifier.issn 2587-3458
dc.identifier.issn 2587-3466
dc.identifier.uri https://journal.ohrm.bba.md/index.php/journal-ohrm-bba-md/article/view/777
dc.identifier.uri http://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/29012
dc.description.abstract Introduction. The COVID-19 pandemic in India increased healthcare costs and reduced patient satisfaction. This study aimed at designing and validating a new questionnaire to assess patient satisfaction with health care services amidst COVID-19 in India. Material and methods. An e-Delphi method was employed to design as well as validate a self-report questionnaire. The questionnaire included a total of 18 close-ended questions which were to evaluate patient level satisfaction in patients with the disease. A panel of experts, including healthcare professionals, researchers, and public health specialists, approved an instrument in a series of structured rounds. Results. The questionnaire developed in the study appears to measure patient experiences during episode of hospitalization and was implemented as a pivotal instrument for policymakers or healthcare providers focusing on the most relevant aspects that should be considered, which help achieve better understanding how they can respond more effectively to meet the respective needs. Further, as the questions had been framed in a contextual manner, considering linguistic and socio-cultural parameters of Indian population, they were designed to assess region-based healthcare practices, thereby enhancing relevance to contextuality. Conclusions. This study will address an important gap in the assessment of patient satisfaction during a health care crisis, as well highlighting the use of Delphi Technique for validation and obtaining valid patient perspective data that can be used further to make policies and understand perception towards improvement is survey-based studies. en_US
dc.description.abstract Introducere. Pandemia de COVID-19 din India a cauzat scumpirea serviciilor medicale și scăderea satisfacției pacienților. Acest studiu a avut ca scop elaborarea și validarea unui nou chestionar pentru evaluarea satisfacției pacienților privind serviciile medicale în contextul pandemiei COVID-19 din India. Material și metode. A fost folosită metoda e-Delphi pentru a elabora și valida un chestionar de autoraportare, care a inclus în total 18 întrebări închise ce urmau să evalueze satisfacția pacienților cu această maladie. Un grup de experți, care include profesioniști din domeniul sănătății, și evaluatori din domeniul sănătății publice au ratificat instrumentul printr-o serie de runde structurate. Rezultate. Chestionarul elaborat în studiu măsoară experiențele pacienților în timpul episodului de spitalizare și a fost implementat ca instrument esențial pentru factorii de decizie sau prestatorii de servicii medicale, concentrându-se pe aspectele cele mai relevante care ar trebui luate în considerare, care ajută la o mai bună înțelegere a modului în care aceștia pot răspunde mai eficient pentru satisfacerea nevoilor respective. Mai mult, deoarece întrebările au fost încadrate într-o manieră lingvistică și socio-culturală ai populației indiene, , sporind astfel relevanța contextualității. Concluzii. Acest studiu va elucida lacunele importante în evaluarea satisfacției pacienților în timpul unei crize de îngrijire medicală, evidențiind, de asemenea, utilizarea tehnicii Delphi pentru validare și pentru a obține date valabile privind perspectiva pacientului care pot fi utilizate în continuare pentru a elabora politici și a înțelege percepția de îmbunătățire a studiilor efectuate în baza chestionarelor. en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Asociația de Biosiguranță și Biosecuritate din Republica Moldova en_US
dc.relation.ispartof One Health & Risk Management en_US
dc.subject COVID-19 Pandemic en_US
dc.subject e-Delphi method en_US
dc.subject healthcare services en_US
dc.subject patient satisfaction en_US
dc.subject questionnaire validation en_US
dc.subject.ddc CZU: 616.98:578.834.1(540) en_US
dc.title Optimizing the efficacy of COVID-19 patient satisfaction surveys in India: a Delphi-based validation process en_US
dc.title.alternative Optimizarea eficacității sondajelor de satisfacție a pacienților privind pandemia de COVID-19 în India – un proces de validare bazat pe metoda Delphi en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics