Introduction. The COVID-19 pandemic in India increased healthcare costs and reduced
patient satisfaction. This study aimed at designing and validating a new questionnaire to
assess patient satisfaction with health care services amidst COVID-19 in India. Material
and methods. An e-Delphi method was employed to design as well as validate a self-report
questionnaire. The questionnaire included a total of 18 close-ended questions which were
to evaluate patient level satisfaction in patients with the disease. A panel of experts, including healthcare professionals, researchers, and public health specialists, approved an instrument in a series of structured rounds. Results. The questionnaire developed in the study
appears to measure patient experiences during episode of hospitalization and was implemented as a pivotal instrument for policymakers or healthcare providers focusing on the
most relevant aspects that should be considered, which help achieve better understanding
how they can respond more effectively to meet the respective needs. Further, as the questions had been framed in a contextual manner, considering linguistic and socio-cultural
parameters of Indian population, they were designed to assess region-based healthcare
practices, thereby enhancing relevance to contextuality. Conclusions. This study will address an important gap in the assessment of patient satisfaction during a health care crisis,
as well highlighting the use of Delphi Technique for validation and obtaining valid patient
perspective data that can be used further to make policies and understand perception towards improvement is survey-based studies.
Introducere. Pandemia de COVID-19 din India a cauzat scumpirea serviciilor medicale și
scăderea satisfacției pacienților. Acest studiu a avut ca scop elaborarea și validarea unui
nou chestionar pentru evaluarea satisfacției pacienților privind serviciile medicale în contextul pandemiei COVID-19 din India. Material și metode. A fost folosită metoda e-Delphi
pentru a elabora și valida un chestionar de autoraportare, care a inclus în total 18 întrebări închise ce urmau să evalueze satisfacția pacienților cu această maladie. Un grup de
experți, care include profesioniști din domeniul sănătății, și evaluatori din domeniul sănătății publice au ratificat instrumentul printr-o serie de runde structurate. Rezultate. Chestionarul elaborat în studiu măsoară experiențele pacienților în timpul episodului de spitalizare și a fost implementat ca instrument esențial pentru factorii de decizie sau prestatorii
de servicii medicale, concentrându-se pe aspectele cele mai relevante care ar trebui luate
în considerare, care ajută la o mai bună înțelegere a modului în care aceștia pot răspunde
mai eficient pentru satisfacerea nevoilor respective. Mai mult, deoarece întrebările au fost
încadrate într-o manieră lingvistică și socio-culturală ai populației indiene, , sporind astfel
relevanța contextualității. Concluzii. Acest studiu va elucida lacunele importante în evaluarea satisfacției pacienților în timpul unei crize de îngrijire medicală, evidențiind, de asemenea, utilizarea tehnicii Delphi pentru validare și pentru a obține date valabile privind
perspectiva pacientului care pot fi utilizate în continuare pentru a elabora politici și a înțelege percepția de îmbunătățire a studiilor efectuate în baza chestionarelor.