Institutional Repository in Medical Sciences
(IRMS – Nicolae Testemițanu SUMPh)

Autoperceperea medicului de familie ca model de promovare a sănătății

Show simple item record

dc.contributor.author Baciu, Felicia
dc.contributor.author Timotin, Alina
dc.date.accessioned 2025-09-17T09:25:24Z
dc.date.available 2025-09-17T09:25:24Z
dc.date.issued 2025
dc.identifier.citation BACIU, Felicia și Alina TIMOTIN. Autoperceperea medicului de familie ca model de promovare a sănătății. In: Managementul sănătății publice: realizări, provocări și perspective. Materiale ale conferinței consacrate aniversării a 80-a de la fondarea USMF „Nicolae Testemițanu” și 20 de ani de la lansarea programului de masterat în Managementul sănătății publice, 20-21 iunie 2025, Chişinău, Republica Moldova. Chișinău, 2025, pp. 16-17. en_US
dc.identifier.uri https://ibn.idsi.md/vizualizare_articol/235276
dc.identifier.uri https://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/31124
dc.description.abstract Context: În sistemul medical actual, medicul de familie (MF) are un rol complex, nu doar tratând boli, ci și fiind un model de promovare a sănătății și un educator al comunității. În Republica Moldova, această responsabilitate este în continuă consolidare, iar prezenta cercetare valorifică percepțiile medicilor de familie cu privire la rolul lor de promotori ai sănătății. Studiul evidențiază provocările cu care se confruntă aceștia, precum și oportunitățile existente în sistemul medical, având ca scop formularea de recomandări pentru îmbunătățirea impactului acțiunilor de promovare a sănătății prin intermediul medicilor de familie. Metode: Studiul combină metode calitative și cantitative, incluzând o revizuire narativă a literaturii care a susținut formularea instrumentelor de cercetare. Au fost realizate patru interviuri semistructurate, distribuite geografic în nord, sud, centru și mun. Chișinău, pentru a identifica factorii facilitatori și barierele în promovarea sănătății de către MF. De asemenea, un chestionar a fost elaborat și aplicat pe un eșantion de 348 de medici de familie activi în Republica Moldova. Datele au fost analizate prin metode epidemiologice, sociologice, comparative și biostatistice pentru a evalua atitudinile, percepțiile și barierele întâmpinate în promovarea sănătății. Rezultate: Rezultatele studiului evidențiază percepțiile medicilor de familie privind rolul lor în promovarea sănătății. Majoritatea (96%) recunosc importanța acestui rol, iar 67% consideră că au cunoștințe excelente. Totuși, 60% suferă de boli cronice, iar 55% sunt supraponderali sau obezi, ceea ce creează un paradox între idealul de model și realitate. Comportamentele sănătoase variază: 82% nu fumează, dar 41% consumă alcool lunar. Majoritatea (78%) realizează controale anuale, ceea ce indică o conștientizare pentru prevenție. Lipsa timpului (38,6%) și rezistența pacienților (30,2%) sunt principalele obstacole în promovarea sănătății. Medicii sunt deschiși spre perfecționare, iar comunicarea directă cu pacienții este esențială. Colaborarea interdisciplinară (35,9%) și telemedicina (72%) sunt percepute ca soluții importante. Practicarea comportamentelor sănătoase de către medici subliniază importanța consecvenței între sfaturi și acțiuni. Discuții: Cercetarea evidențiază necesitatea de a sprijini medicii de familie în depășirea barierelor identificate, precum lipsa timpului și rezistența pacienților, pentru a spori activitatea de promovare a sănătății. Este esențial să se dezvolte programe de formare continuă și să se optimizeze procesele administrative, pentru a le permite să se concentreze pe educație și comunicare. În plus, utilizarea tehnologiilor moderne, precum telemedicina, poate crește impactul și accesibilitatea activităților de promovare, fiind percepută ca o oportunitate majoră. În același timp, dezvoltarea unor modele de colaborare interdisciplinară proactive și consolidarea infrastructurii sistemului de sănătate pentru prioritizarea prevenției sunt necesare pentru a îmbunătăți rezultatele. Exemplul personal al medicilor și coerența între sfaturi și comportamente reprezintă strategii eficiente, fiind importante pentru schimbarea comportamentelor pacienților și promovarea unui stil de viață sănătos. en_US
dc.language.iso ro en_US
dc.publisher Instituţia Publică Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu” din Republica Moldova en_US
dc.relation.ispartof Conferința științifică națională cu participare internațională consacrată aniversării a 80-a de la fondarea USMF „Nicolae Testemițanu”și 20 de ani de la lansarea programului de masterat în Managementul sănătății publice, Școala de Management în Sănătate Publică, 20-21 iunie 2025, Chișinău, Republica Moldova en_US
dc.title Autoperceperea medicului de familie ca model de promovare a sănătății en_US
dc.type Other en_US


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics