Abstract:
Higher education faces challenges and social changes that impose requirements to academics, thus forming a positive image is required by the demands of higher education development in the European context.
Professor ideal image is composed of three main factors of personality: intelligent teacher, professional skills and his emotional stability.
Through research we determined that the work experience fosters a positive image of the personality of Professor. We established that there is strong correlation in the experimental group 4 (5), with seniority (at 25 years and more) with the following features of the teacher's personality: strength, organization, courtesy, dignity and personal initiative.
Învăţământul superior se confruntă cu o serie de provocări şi schimbări sociale, ce impun anumite cerinţe faţă de cadrele didactice universitare (CDU), de aceea formarea imaginii pozitive a acestora este impusă de exigenţele dezvoltării învăţământului superior în contextul european.
Imaginea ideală a profesorului universitar este formată din trei factori principali ai personalităţii: inteligenţa profesorului; măiestria profesională şi stabilitatea emoţională a acestuia.
Prin cercetare am stabilit că experienţa de muncă favorizează imaginea pozitivă a personalităţii profesorului universitar. Am stabilit că există corelaţie puternică la grupul experimental 4 (5), ce au vechimea în muncă (de la 25 ani şi mai mult), cu următoarele trăsături ale personalităţii profesorului: rezistenţă, organizare, amabilitate, demnitate şi iniţiativă personală.