Abstract:
This article focuses on the problem of identifying the characteristics of the transmissive
versus constructivist learning paradigms. Constructivist approach of the study refers to
metacognitive skills of the users which enable them to develop strategies for achieving the goal
in terms of autonomous learning style. Metacognitive skills will combine with the ontological
ones. The article is also a theoretical support on the autonomy learning levels expressed by
Nunan. It also contains algorithms of practical implementation of methods of the users` tasks
awareness, their selection and change, development of new tasks that the users consider effective
for achieving their own success. Ontological element of the self-perception can eliminate
feelings of anxiety which are real impediments to effective learning.
Lucrarea abordează problema relevării caracteristicilor paradigmelor de învățare
transmisive versus constructiviste. Abordarea constructivistă a studiului înseamnă dezvoltarea
competențelor metacognitive ale utilizatorilor pentru ca să poată elabora strategii de realizare a
sarcinii din perspectiva stilului autonom de învățare. Competențele metacognitive se vor îmbiina
cu cele ontologice. De asemenea, lucrarea reprezintă un suport teoretic referitor la nivelele de
autonomie a învățării expuse de Nunan, dar conține și algoritmi de aplicare practică a metodelor
de conștientizare a sarcinilor de către utilizatori, de selectare și modificare a lor, de elaborare a
noilor sarcini pe care utilizatorul le consideră eficiente pentru realizarea propriului succes.
Elementul ontologic al perceperii propriului eu poate înlătura sentimentele de anxietate care sunt
impedimente reale pentru învățarea eficientă.
Description:
Catedra Limba Română și terminologie medicală, USMF „Nicolae Testemițanu”
Secția Pregătire Preuniversitară, USMF „Nicolae Testemițanu”