|
- IRMS - Nicolae Testemitanu SUMPh
- 1. COLECȚIA INSTITUȚIONALĂ
- Revista de Științe ale Sănătății din Moldova
- Revista de Științe ale Sănătății din Moldova : Moldovan Journal of Health Sciences 2024 Vol. 11, Issue 2
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/20.500.12710/29879
Title: | Factori motivaționali în studierea limbii române ca limbă străină, în cadrul USMF „Nicolae Testemițanu” |
Other Titles: | Motivation factors in studying the romanian language as a foreign language, in Nicolae Testemițanu University |
Authors: | Șontea, Diana Malic, Maricica |
Keywords: | motivation;study process;Romanian language;didactic efficiency |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Instituţia Publică Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu” din Republica Moldova |
Citation: | ȘONTEA, Diana; MALIC, Maricica. Factori motivaționali în studierea limbii române ca limbă străină, în cadrul USMF „Nicolae Testemițanu” = Motivation factors in studying the romanian language as a foreign language, in Nicolae Testemițanu University. In: Revista de Ştiinţe ale Sănătăţii din Moldova = Moldovan Journal of Health Sciences. 2024, vol. 11(3), an. 2, p. 880. ISSN 2345-1467. |
Abstract: | Introducere. Asimilarea unei limbi străine poate deveni o
provocare pentru studenții al căror profil de bază este altul
decât cel lingvistic. Procesul calitativ de studiu al oricărui
domeniu, inclusiv al limbii române, presupune, în primul
rând, un grad înalt de motivație în acest sens. Scopul lucrării. Prezentarea factorilor cu impact înalt de motivație
în studierea limbii române ca limbă străină. Material și
metode. A fost studiată literatura de specialitate privind
aspectele motivaționale, cu aplicarea metodei de sinteză.
Au fost realizate chestionare cu privire la atitudinea și
motivarea personală a studenților. Rezultate. Rezultatele
studiului au arătat că progresul studenților este influențat atât de factori motivaționali intrinseci, cât și de cei
extrinseci, prima categorie obținând, prin opiniile respondenților, o pondere mai mare. Printre cele mai frecvente
răspunsuri au fost menționate: dorința de a cunoaște alte
limbi, dorința de a înțelege pacienții, dorința de exprimare
corectă în procesul de comunicare cu vorbitorii nativi ș.a.
Concluzii. Cu cât crește dimensiunea aplicabilității limbii române, cu atât motivația intrinsecă a studenților este
mai înaltă. Contextul social, activitatea practică și mai ales
studierea obiectelor de profil prin prisma limbii române
contribuie semnificativ la interesul față de această limbă și
la sporirea eficienței în procesul de studiere și asimilare a
acesteia. Background. Assimilation of a foreign language could be a
challenge for students whose basic profile is other than the linguistic one. The qualitative study process of any field, including the studying of Romanian language, first supposes a strong
motivation. Objective of the study. Presentation of the main
factors with high impact of motivation in studying the Romanian language as a foreign language. Material and methods.
The specialized literature on motivational theory was studied,
using the synthesis method. Questionnaires regarding the attitude and personal motivation of the students were applied.
Results. The results of the study revealed that students’ progress is influenced by both intrinsic and extrinsic motivational
factors. According to the respondents’ opinions, the first category is more dominant than the second. Through the most
frequent questionnaires answers were mentioned: the desire
to know other languages, the desire to understand better the
patients, the care for a correct communication process with
native speakers etc. Conclusion. As high is the applicability of
the Romanian language, as strong is the students’ intrinsic motivation. The social context, the practical activity with patients
and especially the study of basic objects in national language
improve significantly the interest in Romanian. These factors
facilitate the language assimilation and increases the process
efficiency of studying it. |
metadata.dc.relation.ispartof: | Revista de Științe ale Sănătății din Moldova = Moldovan Journal of Health Sciences |
URI: | https://cercetare.usmf.md/sites/default/files/inline-files/MJHS_11_3_2024_anexa2__site.pdf http://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/29879 |
ISSN: | 2345-1467 |
Appears in Collections: | Revista de Științe ale Sănătății din Moldova : Moldovan Journal of Health Sciences 2024 Vol. 11, Issue 2
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|