|
- IRMS - Nicolae Testemitanu SUMPh
- 1. COLECȚIA INSTITUȚIONALĂ
- Revista de Științe ale Sănătății din Moldova
- Revista de Științe ale Sănătății din Moldova : Moldovan Journal of Health Sciences 2024 Vol. 11, Issue 2
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/20.500.12710/29886
Title: | Optimizarea procesului de comprehensiune și învățare a limbajului specializat în limba străină utilizând organizatorii grafici |
Other Titles: | Optimizing the process of comprehension and learning of specialized language in a foreign language through graphic organizers |
Authors: | Zingan, Olga |
Keywords: | specialized language;comprehension process;graphic organizers |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Instituţia Publică Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu” din Republica Moldova |
Citation: | ZINGAN, Olga. Optimizarea procesului de comprehensiune și învățare a limbajului specializat în limba străină utilizând organizatorii grafici = Optimizing the process of comprehension and learning of specialized language in a foreign language through graphic organizers. In: Revista de Ştiinţe ale Sănătăţii din Moldova = Moldovan Journal of Health Sciences. 2024, vol. 11(3), an. 2, p. 887. ISSN 2345-1467. |
Abstract: | Introducere. Achiziția limbajului de specialitate într-o
limbă străină implică un proces complex și structurat, care
evoluează de la înțelegerea termenilor individuali la formarea unui discurs coerent. Organizarea strategică a informației textuale prin organizatori grafici, pe de o parte,
facilitează construcția unei imagini holistice a subiectului
studiat, pe de altă parte, stimulează învățarea conștientă/
asumată. Scopul lucrării. Studiul relevă unele tipologii și
modele de structurare a conținuturilor și cunoștințelor din
domeniul de specialitate via reprezentărilor non-lingvistice, utile din perspectiva optimizării procesului de studiere
a limbajului medical în limba engleză. Material și metode.
Documentarea științifică, observația, interviul, feedbackul
au permis constatarea necesităților studenților mediciniști
din perspectiva problemei abordate și ajustarea demersului
didactic, reieșind din nevoile lor. Rezultate. Aplicarea modelelor grafice variate de organizare a informației textuale
specializate au generat numeroase avantaje: stimularea
activității cognitive, solicitând studentului capacitatea de
analiză, sinteză, ierarhizare, evaluare, realizare a conexiunilor logice între anumite fapte, cunoștințe; dezvoltarea
abilității de structurare și reprezentare schematică a informației textuale complexe, care facilitează înțelegerea și reținerea; promovarea creativității, gândirii analitice și critice;
dezvoltarea competenței de comunicare coerentă și logică.
Concluzii. Exigența învățării unor conținuturi specializate
consistente de către mediciniști le solicită extinderea repertoriului de metode, tehnici de procesare și asimilare a informației. Astfel, organizarea strategică a informației spre
învățare se pretează demersului didactic de dezvoltare a
discursului specializat în limba străină la studenții mediciniști. Background. The acquisition of specialized language in a
foreign language involves a complex and structured process
that evolves from individual term understanding to delivery of a coherent discourse. Strategic organization of textual information through graphic organizers, on one hand,
facilitates the construction of a holistic view of the studied
topic and, on the other hand, stimulates conscious/assumed
learning. Objective of the study. The study reveals various
typologies and models/patterns of structuring domain-related content and knowledge via non-linguistic representations, which are useful for optimizing the process of studying English for Medical Purposes. Material and methods.
Literature review, observation, interview, feedback enabled
the identification of medical students’ needs from the perspective of the addressed issue and the adjustment of the
didactic approach based on those needs. Results. The application of various graphic models/patterns for organizing
specialized text information generated numerous advantages: stimulation of cognitive activity, requiring students’
abilities to analyze, synthesize, evaluate, rank, make logical connections between certain facts, knowledge; development of the ability to structure and schematically represent complex textual information, thus facilitating text
understanding and retention; promotion of creativity, analytical and critical thinking; development of the coherent
and logical communication competence. Conclusions. The
requirement of learning substantial specialized content by
medical students compels them to broaden their repertoire
of methods, techniques for processing and assimilating information. Consequently, the strategic organization of information subject to learning aligns with the didactic approach
of facilitating the development of specialized discourse in
medical students. |
metadata.dc.relation.ispartof: | Revista de Științe ale Sănătății din Moldova = Moldovan Journal of Health Sciences |
URI: | https://cercetare.usmf.md/sites/default/files/inline-files/MJHS_11_3_2024_anexa2__site.pdf https://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/29886 |
ISSN: | 2345-1467 |
Appears in Collections: | Revista de Științe ale Sănătății din Moldova : Moldovan Journal of Health Sciences 2024 Vol. 11, Issue 2
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|