Abstract:
Obiectivul studiului: Realizarea progreselor în domeniul
acoperirii universale în sănătate este un element
cheie în consolidarea sistemului de sănătate la nivel
mondial și obținerea unor rezultate mai bune de tratament.
Acoperirea universală în sănătate are ca scop
protecţia populaţiei de a suporta dificultăți financiare,
atunci când accesează serviciile medicale, inclusiv consumul
de medicamente. Medicamentele sunt o componentă
esențială a sistemului de sănătate, dar accesul
pentru pacienţi este adesea împiedicat de o serie de bariere
structurale, financiare și de reglementare în special
în țările cu venituri mici și medii. Efectul acestor bariere
este amplificat în cazul medicamentelor pentru boli cronice
netransmisibile, care necesită prezența unui sistem
farmaceutic eficient pentru a le asigura continuitatea
aprovizionării pe tot parcursul vieţii pacientului.
Material şi metode: În cadrul studiului dat, s-a cercetat
accesibilitatea economică a medicamentelor compensate,
accesul populaţiei la serviciul de medicamente
compensate, evoluţia Datele utilizate în cercetare au fost
obţinute prin colaborarea catedrei farmacie Socială „Vasile
Procopişin” şi Compania Naţională de Asigurări în
Medicină (CNAM).
Rezultate: Conform estimărilor recente, CNAM acoperă
circa 83,2% din populația Republicii Moldova cu
asigurare medicală. În pofida introducerii asigurărilor
obligatorii în medicină din anul 2004, cu o acoperire
universală a necesarului de medicamente în sectorul
spitalicesc și o listă tot mai largă de medicamente rambursate
în sectorul ambulatoriu, cota cheltuielilor din
buzunar privind produsele farmaceutice nu scăzut în
timp (30% în 2003 și 32% în 2010). Unele medicamente
utilizate în tratamentul diabetului zaharat si cancerului
sunt rambursate la 100%, în timp ce medicamentele pentru
afecţiuni cardiovasculare și respiratorii sunt supuse
unei co-plăţi de 50% și 0-30% respectiv. Accesibilitatea
medicamentelor compensate s-a îmbunătățit în timp. În
2006, s-a cheltuit în mediu 1,71 zile din venitul lunar,
pentru persoanele cu cel mai mic nivel de venit, pentru a achiziționa o cură lunară de tratament pentru afecţiunile
cronice, în comparație cu 0,61 zile în anul 2013.
Pe parcursul anilor lista de medicamente compensate
a evoluat pozitiv. Numărul de denumiri comune internaţionale
(DCI) incluse a crescut de la 51 în anul 2006
până la 89 în anul 2013. La fel a fost modificată şi cota
de compensare pentru diferite categorii de pacienţi şi
medicamente. Aceasta variază în mediu de la 50% până
la 100% (în dependenţă de medicament şi categoria pacientului)
şi constituie o sumă fixă pentru fiecare DCI.
Analizând gradul de acoperire a populaţiei cu medicamente
compensate prin intermediul a cinci dimensiuni:
disponibilitate; accesibilitate; acceptabilitate; acoperirea
în funcţie de contact şi acoperirea efectivă s-au depistat
o serie de bariere a pacienţilor spre accesarea serviciului
de medicamente rambursabile. Bariere în disponibilitatea
şi accesibilitatea serviciului vorbesc despre o alocare
şi distribuție slabă a resurselor şi mijloacelor. Barierele
depistate în cadrul acceptabilităţii serviciului, evidenţiază
aprecierea modestă a serviciului de către populaţie.
S-a evidenţiat o creştere a acoperirii în funcţie de
contact, în deosebi pentru medicamentele antidiabetice.
Acest fenomen este datorat măririi: bugetelor alocate
pentru aceste preparate, numărului de DCI compensate
şi cotei de pacienţi ce beneficiază de aceste medicamente.
Prin diferență, pentru medicamentele cardiovasculare,
această dimensiune nu rezultă o creștere esențială,
fapt determinat de reducerea ratei de compensare de
către CNAM, creșterea prețului acestor medicamente
și creșterea semnificativă în prevalență a pacienților cu
boli cardiovasculare. Fapt ce sugerează incapacitatea sistemului
de a acoperi nevoile tuturor pacienţilor.
Concluzii: Asistenţa farmaceutică cu medicamente
compensate în Republica Moldova, a evaluat pozitiv pe
parcursul ultimilor ani. Cu toate acestea, sunt necesare
mai multe eforturi pentru a îmbunătăți protecția financiară
individuală a pacienţilor şi de a spori accesul la
acest serviciu prin intermediul creşterii disponibilităţii,
accesibilitate şi acceptabilităţii la medicamentele compensate
în Republica Moldova.