Abstract:
Sănătatea populaţiei, în special a tinerilor, reprezintă un bun atât personal cît şi social. Responsabilitatea oricărui stat ţine
de crearea oportunităţilor de fortificare a sănătăţii femeilor/fetelor şi bărbaţilor/băieţilor. Dimensiunile problemelor de sănătate
sunt multiple, incluzând şi modul de viaţă al persoanelor. Menţionând acţiunile pozitive ale sistemului educaţional şi ocrotirii
sănătăţii cu referire la promovarea modului de viaţă sănătos, constatăm actualitatea continue a subiectului. În pofida realizărilor,
tematica modului sănătos de viaţă rămâne a fi prioritate mai mult pentru structurile de stat decât pentru cetăţeni. Urmare a
persistenţei stereotipurilor de gen, percepţiile faţă de sănătatea fetelor şi băieţilor sunt diferite. Deseori, fetele şi băieţii au experienţe diferite, percep şi identifică riscurile cu referire la sănătate în mod diferit, având nivel diferit de vulnerabilitate şi, respectiv,
necesităţi diferite în raport cu serviciile de ocrotire a sănătăţii şi educaţie în domeniu.
În acest context, strategiile de promovare a modului sănătos de viaţă urmează a fi ajustate în corespundere cu specificul
de vârstă şi de gen al tinerilor, având în vizor necesităţile acestora, abordând pozitiv sentimentele şi trăirile fetelor şi băieţilor.
Astfel, se propune explorarea subiectelor ce vizează diverse aspecte ale sănătăţii (alimentaţia, drogurile, alcoolul, tabagismul,
sexualitatea etc.) prin utilizarea unor instrumente specifice după cum urmează: activitatea “Avantaje şi dezavantaje de a fi fată
/ băiat”, Povestea “Rîul cu crocodili”, Jocul “Luarea deciziilor”, activitatea “Cum sun fetele / Cum sunt băieţii”, lucrul cu stereotipurile vizavi de sexualitate / utilizarea drogurilor şi alcoolului / alimentaţia - prin prisma de gen etc. Atenţie sporită necesită
fortificarea stimei de sine la fete şi băieţi, formarea scalei valorilor, informarea despre drepturi şi responsabilităţi, în vederea
luării unor decizii responsabile şi sănătoase, rezistenţei la influenţele sociale negative.
Menţionăm necesitatea schimbării paradigmei educaţiei pentru mod/ stil de viaţă sănătos, asigurând conexiunea dintre
sănătate şi starea de bine (ODD 3), educaţia sexuală şi prevenirea violenţei, educaţia de gen şi prevenirea discriminării în bază
de gen, promovând sănătatea fetelor şi băieţilor ca precondiţie a dezvoltării personale şi durabilităţii sociale.