Introducere: Educaţia pentru moaşe a fost o cerinţă la admiterea României in Uniunea Europeană, ceea ce a determinat defi nirea de urgenta a unui cadru legislativ si educational prin adoptarea legii practicarii profesiei de Moasa in Romania si înfiinţarea facultaţilor de moaşe.
Scopul: Moaşe cu studii superioare in conformitate cu cerintele UE pentru practicarea legala a profesiei, atat in UE, cat si in Romania in mediul urban sau rural, ca moasa angajate sau moasa independente în maternitati de stat sau private, centre de sanatate din comunitate, in proiecte de cercetare.
NB. Absolventele Facultatii de Moase au sarcini complexe pentru care sunt pregatite in cei 4 ani de facultate. Ele constau in: *informarea şi consilierea în planificarea familială; *diagnosticarea sarcinii; *supravegherea sarcinii normale; *efectuarea examinărilor necesare supravegherii evoluţiei sarcinii normale; *îngrijirea şi asistarea mamei în timpul travaliului şi monitorizarea stării fătului în uter prin mijloace adecvate; *asistarea naşterii normale; *recunoaşterea la mamă sau la făt a patologiilor care necesită intervenţia medicului; *examinarea şi îngrijirea nou-născutului; * îngrijirea mamei şi monitorizarea progreselor în perioada post-natală; *consilierea viitorilor părinţi în materie de igienă şi alimentaţie.
Atributiile unei moase nu pot fi preluate de alti profesionisti din sistemul de sanatate
Materiale & Metode: * Definirea initiala si modelarea continua a curriculei facultatilor pentru moase in conformitate cu „Directivelor Uniunii Europene pentru Moaşe”; *Norme de practica pentru moase la legea practicarii profesiei de moasa; *Proiect Infiintarea „Ordinului Moaselor din Romania” pentru inregistrarea moaselor cu studii superioare,
controlul si reglementarea profesiei; *Promovarea Facultatilor de Moase la conferinte, simpozioane.
Rezultate: In Romania, in prezent exista 1000 de moase licentiate absolvente ale "Facultatilor de Moase” gata să sa se angajeze in sistemul pentru santatea reproducerii si sa ajute la reducerea ratei mortalităţii materno-infantile, la creşterea ratei naşterii naturale cu perineu intact, la creşterea ratei alăptării, la scăderea numărului de naşteri la adolescente şi reducerea abandonului nou-născutului, dar nu o pot face pentru ca sistemul nu le angajeaza.
Concluzii: In Romania, moasele licentiale vor contribui substantial la imbuntatirea indicilor de sanatate ai mamei si copilului in perioda prenatala, intranatala, la nastere si postnatala, la ridicarea nivelului de educatie a fetelor tinere pentru scaderea ratei nasterilor la adolescente, la cresterea sporului populatiei.
Summary. In this article, we address the midwifery education model in Romania, its global recognition, the problems of student midwives, and the way in which they are integrated into the labor market after graduating from the faculty.