Obiective: Cercetările şi statisticile oficiale raportează o creştere spectaculoasă a fenomenului în ultimile trei decenii în mai multe ţări ale lumii, astfel încât escaladarea violenţei în şcoală a devenit cea mai vizibilă evoluţie din câmpul educaţiei formale. Violenţa este dezorganizarea brutală sau continuă a unui sistem personal, colectiv sau social şi care se traduce printr-o pierdere a integrităţii, ce poate fi fizică, materială sau psihică. Aceasta dezorganizare poate sa opereze prin agresiune, prin utilizarea fortei ,constient sau inconstient, insa poate exista si violenţa doar din punctul de vedere al victimei, fără ca agresorul sa aibă intenţia de a face rău. Este dificil să se realizeze discriminări între cele două concepte agresivitate şi violenţa. Material şi metode: Cercetarea literaturii. Rezultate: Violenţa şcolară este de cele mai multe ori nefatală, dar poate cauza serioase prejudicii dezvoltării persoanei. Violenţa fizică si cea verbală sunt două dintre cele mai des întâlnite tipuri de violenţă în şcolile din Europa. În Suedia, 22% dintre elevi de sex masculin cu vârsta 13–17 ani au fost implicaţi in trei sau mai multe violenţe fizice în anul 2000. În Nurenberg, Germania, 53% dintre baieti au fost implicaţi în violenţe fizice în şcoala. Un studiu britanic a descris, că în fiecare an 10 elevi au tentative de suicid determinate de actele de violenţă de la şcoală; 80% din victimele violenţelor consideră violenţa verbală mai stresantă decât atacurile fizice, 30% din victime afirmă că agresiunile le afectează capacitatea de a se concentra asupra sarcinilor şcolare. Concluzii: Violenţa în şcoala este o expresie a violenţei din societate; când violenţa se produce în şcoala, ea conduce şi la alte consecinţe, alături de prejudicii, victimizare, uneori moarte, violenţa din şcoală reduce şansele elevilor de a-şi dezvolta personalitatea pe deplin şi de a dobândi o educaţie de calitate.
Abstract: Schools are in a unique position to identify violenţ behavior among students early and to implement prevention strategies that affect the entire community. This column is the first in a three-part series on preventing school violence.