Background. Cerebral palsy (CP), the most common disabling condition in children, non-progressive
disorder of the period of brain development, is presented by disorders of posture and movement,
accompanied by sensitivity, cognitive and communication disorders, speech and language (TVL),
perception or behavior. Objective of the study. was determined by assessing the degree of speech and
language impairment in children with spastic PC form and establishing the correlation TVL with the degree
of spasticity to improve the results of these children. Material and Methods. 25 children (14 b, 11 f) aged
more than 5 years, admitted to the neurology and recovery departments of BMI were evaluated. The degree
of speech impairment was assessed using the Portage scale, which includes the inventory of the child's
skills (language area), and the degree of stpasticity – Gross Motor function Classification System
(GMFCS) and Manual Ability Classification System (MACS). Results. According to GMFCS and MACS
data, 15 children (60%) were diagnosed with bilateral spastic PC (8 – spastic diplegia, 7 – spastic
tetraplegia) and 10 (40%) with unilateral spastic PC (7 – hemiplegia, 3 – monoplegia); children level I –
4, Level II - 6, Level III - 8, Level IV - 5, Level V - 2 After SDC, 22 children with CP (92%) had TVL of
different degree. The severity of the degree of speech impairment correlated with that of spasticity
(r=0.72), thus, children with Level III-V GMFCS presented an important degree of TVL (60%, p<0.05).
There was a significant positive correlation of TVL with the degree of fine motor impairment after MACS
(76%, r = 0.78). (547 signs) Conclusion. Language is of great importance in the psychological
development of children. It is important to reflect how children with CP suffer different degrees of physical
disability associated with TVL.
Introducere. Paralizia cerebrală (PC), cea mai frecventă afecțiune invalidantă la copil, este o tulburare
nonprogresivă a perioadei de dezvoltare a creierului, ce se prezintă prin tulburări ale posturii și mișcării,
însoțite de tulburări de sensibilitate, cognitive, de comunicare şi de vorbire. Scopul lucrării. Evaluarea
gradului de afectare a vorbirii și a limbajului la copiii cu PC forma spastic și stabilirea corelației TVL
cu gradul de spasticitate, pentru ameliorarea rezultatelor acestor copii. Material și metode. Au fost
evaluați 25 de copii (14 b, 11 f) cu vârsta mai mare de 5 ani, internați în secțiile de Neurologie și
recuperare ale IMC. Gradul de afectare a vorbirii a fost evaluat utilizând Scala pentru evaluarea
tulburărilor vorbirii pentru copii (SDC), iar gradul de spasticitate – Gross Motor Function Classification
System (GMFCS) și Manual Ability Classification System. Rezultate. Conform datelor GMFCS și
MACS, 15 copii (60%) au fost diagnosticați cu PC spastică bilaterală (8 – diplegie spastică, 7 –
tetraplegie spastică) şi 10 (40%) cu PC spastică unilaterală (7 – hemiplegie, 3 – monoplegie); Nivel I –
4 copii, Nivel II - 6, Nivel III - 8, Nivel IV - 5, Nivel V – 2. După SDC, 22 copii cu PC (92%) au
prezentat TVL de diferit grad. Severitatea gradului de afectare a vorbirii a corelat cu cel al spasticității
(r=0,72), astfel, copiii cu Nivelul III-V GMFCS au prezentat un grad important de TVL (60%, p<0.05).
S-a constatat o corelație pozitivă semnificativă a TVL. cu gradul de afectare a motricității fine după
MACS (76%, r=0,78). Concluzii. Limbajul are o importanță mare în dezvoltarea psihologică a copiilor.
Este important să reflectăm modul în care copiii cu PC suferă diferite grade de dizabilitate fizică asociate
cu TVL, care apar frecvent la acești copii și corelează cu gradul de spasticitate în membrele superioare.