Background. Evaluation in the online environment, as an indispensable component of the teaching
approach, is a challenge for both the teacher and the students. Objective of the study. The contribution
of educational platforms focused on the evaluation, at different stages, of the acquired knowledge,
during the Romanian language classes as a foreign language. Material and Methods. Integration of
educational platforms in the evaluation process, in online format, such as: Google Meet, Google
Classroom, Kahoot, Twinkl etc. Results. The online education has limited us to the online environment
and in terms of assessment, whether it is current, formative or final. And, if in the case of other foreign
languages we can find various learning-assessment platforms, then for the Romanian language as a
foreign language they are less tender. During the pandemic period, several evaluation methods and
techniques were implemented, with the use of different educational platforms, in order to evaluate
students in a transparent and objective way. Conclusion. Online evaluation is possible, but often
inefficient. The transparency of the evaluated can be extremely difficult to verify, being sometimes
impossible. The temptation to copy is extremely high even for those who want to obtain, through
evaluation, a clear reflection of their knowledge.
Introducere. Evaluarea în mediul online, ca o componentă indispensabilă a demersului didactic, este o
provocare atât pentru profesor, cât şi pentru studenţi. Scopul lucrării. Evidenţierea platformelor
educaţionale centrate pe evaluare, la diferite etape, a cunoştinţelor achiziţionate, în cadrul orelor de
limbă română ca limbă străină. Material și Metode. Integrarea platformelor educaţionale în procesul
de evaluare, în format online, ca: Google Meet, Google Classroom, Kahoot, Twinkl etc. Rezultate.
Educaţia online, ne-a limitat doar la mediul online şi în ceea ce priveşte evaluarea, fie e curentă,
formativă sau finală. Şi, dacă în cazul altor limbi străine putem găsi diverse platforme de învăţareevalure,
atunci pentru limba română ca limbă străină ele sunt mai puţin ofertante. De cele mai multe ori,
fiind puşi în situaţia ca profesorii singuri să-şi elaboreze testele. Astfel, pe parcursul perioadei de
pandemie au fost implementate mai multe metode şi tehnici de evaluare, cu utilizarea diferitor platforme
educaţionale, pentru a evalua studenţii în mod transparent şi obiectiv. Concluzii. Evaluarea online este
posibilă, dar, de cele mai multe ori ineficientă. Transparența din partea evaluaților poate fi extrem de
greu verificată, fiind uneori imposibil. Tentația de a copia este extrem de mare chiar și pentru cei care
doresc să obțină, prin evaluare, o reflecție clară a cunoștințelor lor.