Abstract:
The study surveyed 72 teachers of informatics. The survey results revealed that the
structure of computer lessons predominate computer activity, which does not correspond to the
hygienic requirements for the maximum duration of computer use during the lesson. According
to the informatics teachers, children have attention and work better in mid-day and week. As a
result of the long work with computer, teachers accused stinging, dryness, burning eyes, pain in
the spine, headache, general fatigue, pain in hands.
În studiu au fost chestionaţi 72 profesori de informatică. Rezultatele chestionării
evidenţiază că în structura lecţiei de informatică predomină nemijlocit activitatea la computer,
ceea ce nu corespunde cerinţelor igienice pentru durata maximă de utilizare a computerului pe
parcursul lecţiei. Conform profesorilor de informatică, elevii prezintă atenţie şi capacitate
maximă de lucru la mijlocul zilei şi săptămânii. În rezultatul activităţilor îndelungate la computer
profesorii acuză înţepături, uscăciune, usturime a ochilor, dureri în regiunea coloanei vertebrale,
cefalee, oboseală generală, dureri în mâini.