Introducere. Comunicarea eficientă între farmacist și pacient este esențială pentru
asigurarea unei îngrijiri de calitate și pentru creșterea aderenței la tratament. Rolul
farmacistului depășește simpla eliberare a tratamentului și implică ascultarea empatică,
ce ajută la crearea unei relații de încredere și la înțelegerea completă a nevoilor
pacientului. Printr-o structura clară a comunicării, de la stabilirea contactului, oferirea de
informații detaliate despre tratament, până la explicarea modului de administrare și a
condițiilor de păstrare a medicamentelor la domiciliu, farmacistul contribuie semnificativ
la siguranța și eficiența tratamentului. Informarea pacientului despre efecte adverse și
interacțiuni este esențială pentru prevenirea automedicației și promovarea utilizării
raționale a medicamentelor.
Scopul lucrării. Evidențierea importanței comunica rii eficiente între farmacist și pacient
în contextul asigurării unei îngrijiri de calitate, evidențierea rolului farmacistului în
aderența la tratament și impactul unei relații de încredere asupra siguranței utilizării
medicamentelor.
Material și metode. Studiul s-a realizat în perioada iulie-octombrie 2024, bazat pe
analiza a două chestionare, unul adresat farmaciștilor și altul consumatorilor de
medicamente, fiecare constituit din 20 de întrebări, atât deschise cât și închise pentru a
evalua perspectivele ambelor grupuri asupra comunicării eficiente.
Rezultate. S-a evidențiat că 95% dintre farmaciști consideră comunicarea esențială
pentru utilizarea corectă a medicamentelor, iar 80%, se bazează în principal pe
interacțiunea verbală. Totuși, 60% dintre ei identifică lipsa de timp și diferențele de
educație ca fiind principalele bariere în comunicare. Utilizarea tehnologiei este limitată la
20% dintre farmaciști, deși există un interes crescut pentru îmbunătățirea acesteia. Din
partea pacienților, 90% consideră comunicarea cu farmaciștii foarte importantă, iar 85%
preferă consilierea verbală. În plus, 75% sunt mulțumiți de claritatea explicațiilor primite,
însă 30% sugerează că farmaciștii ar putea fi mai răbdători și să ofere informații
suplimentare. Rezultatele evidențiază necesitatea instruirii continue a farmaciștilor în
comunicare și extinderea utilizării tehnologiei pentru o informare eficientă.
Concluzii. Farmaciștii consideră comunicarea cu pacienții esențială, majoritatea folosind
interacțiunea verbală pentru a explica utilizarea corectă a medicamentelor. Principalele
bariere fiind lipsa de timp și diferențele de educație, dar feedbackul pacienților privind
claritatea informațiilor rămâne pozitiv. Totodată, farmaciștii folosesc rar tehnologia digitală
pentru comunicare, deși există interes pentru aceasta. Consumatorii de medicamente
apreciază comunicarea cu farmaciștii, considerând-o esențială pentru informarea clară
despre tratament. Sugestiile pacienților includ mai multă răbdare și detalii în consiliere,
arătând încredere în informațiile oferite de farmaciști.
Cuvinte cheie: comunicare, eficiență, farmacist, pacient, aderență, siguranță, medicament.
Introduction. Effective communication between pharmacist and patient is essential to
ensure quality care and increase adherence. The pharmacist's role goes beyond simply
dispensing medication and involves empathic listening, which helps build a trusting
relationship and fully understand the patient's needs. Through a clear structure of
communication, from establishing contact, providing detailed information about the
treatment, to explaining how to administer and the conditions for keeping medicines at
home, the pharmacist contributes significantly to the safety and efficiency of the
treatment. Informing the patient about adverse effects and interactions is essential to
prevent self-medication and promote the rational use of medications.
Aim of the study. Highlighting the importance of effective pharmacist-patient
communication in the context of ensuring quality care, highlighting the pharmacist's role
in treatment adherence and the impact of a trusting relationship on the safety of
medication use.
Material and methods. The study was carried out between Jule- October, 2024, based on
the analysis of two questionnaires, one addressed to pharmacists and another to drug
users, each consisting of 20 questions, both open and closed to assess the perspectives of
both groups on effective communication.
Results. It was revealed that 95% of pharmacists consider communication essential for
the correct use of medicines, and 80% rely mainly on verbal interaction. However, 60%
of them identify lack of time and differences in education as the main barriers to
communication. Use of the technology is limited to 20% of pharmacists, although there is
increased interest in improving it. On the part of patients, 90% consider communication
with pharmacists very important, and 85% prefer verbal advice. In addition, 75% are
satisfied with the clarity of the explanations they receive, but 30% suggest that
pharmacists could be more patient and provide additional information. The results
highlight the need for continuing training of pharmacists in communication and
expanding the use of technology for effective information.
Conclusions. Pharmacists consider communication with patients essential, with most
using verbal interaction to explain the proper use of medications. The main barriers are
lack of time and differences in education, but patient feedback regarding the clarity of
information remains positive. Also, pharmacists rarely use digital technology for
communication, although there is interest in it. Drug users value communication with
pharmacists, considering it essential for clear information about treatment. Patient
suggestions include more patience and detail in counseling, showing confidence in the
information provided by pharmacists.