Institutional Repository in Medical Sciences
(IRMS – Nicolae Testemițanu SUMPh)

Rolul comunicării în promovarea utilizării raționale a medicamentelor

Show simple item record

dc.contributor.author Dogotari, Liliana
dc.contributor.author Frunza, Alina
dc.date.accessioned 2025-03-21T09:59:54Z
dc.date.available 2025-03-21T09:59:54Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation DOGOTARI, Liliana; FRUNZA, Alina. Rolul comunicării în promovarea utilizării raționale a medicamentelor = The role of communication in promoting the rational use of medicines. In: "Facultatea de Farmacie – şase decenii de inovaţie şi progres", congresul farmaciştilor cu participare internaţională (10; 2024; Chişinău): mater. congr. al X-lea al farmaciştilor din Rep. Moldova cu particip. internaţ. dedicat aniversării de 60 de ani de la fondarea Facultății de Farmacie a USMF "Nicolae Testemițanu", Chişinău, 22-23 noiembrie 2024. Chişinău: Imprint Star, 2024, pp. 104-105. ISBN 978-9975-3619-8-9. en_US
dc.identifier.isbn 978-9975-3619-8-9
dc.identifier.uri https://farmaciesociala.usmf.md/sites/default/files/inline-files/Materialele%20congresului%20al%2010-lea_AFRM_22-23.11.2024.pdf
dc.identifier.uri https://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/30144
dc.description.abstract Introducere. Comunicarea eficientă între farmacist și pacient este esențială pentru asigurarea unei îngrijiri de calitate și pentru creșterea aderenței la tratament. Rolul farmacistului depășește simpla eliberare a tratamentului și implică ascultarea empatică, ce ajută la crearea unei relații de încredere și la înțelegerea completă a nevoilor pacientului. Printr-o structura clară a comunicării, de la stabilirea contactului, oferirea de informații detaliate despre tratament, până la explicarea modului de administrare și a condițiilor de păstrare a medicamentelor la domiciliu, farmacistul contribuie semnificativ la siguranța și eficiența tratamentului. Informarea pacientului despre efecte adverse și interacțiuni este esențială pentru prevenirea automedicației și promovarea utilizării raționale a medicamentelor. Scopul lucrării. Evidențierea importanței comunica rii eficiente între farmacist și pacient în contextul asigurării unei îngrijiri de calitate, evidențierea rolului farmacistului în aderența la tratament și impactul unei relații de încredere asupra siguranței utilizării medicamentelor. Material și metode. Studiul s-a realizat în perioada iulie-octombrie 2024, bazat pe analiza a două chestionare, unul adresat farmaciștilor și altul consumatorilor de medicamente, fiecare constituit din 20 de întrebări, atât deschise cât și închise pentru a evalua perspectivele ambelor grupuri asupra comunicării eficiente. Rezultate. S-a evidențiat că 95% dintre farmaciști consideră comunicarea esențială pentru utilizarea corectă a medicamentelor, iar 80%, se bazează în principal pe interacțiunea verbală. Totuși, 60% dintre ei identifică lipsa de timp și diferențele de educație ca fiind principalele bariere în comunicare. Utilizarea tehnologiei este limitată la 20% dintre farmaciști, deși există un interes crescut pentru îmbunătățirea acesteia. Din partea pacienților, 90% consideră comunicarea cu farmaciștii foarte importantă, iar 85% preferă consilierea verbală. În plus, 75% sunt mulțumiți de claritatea explicațiilor primite, însă 30% sugerează că farmaciștii ar putea fi mai răbdători și să ofere informații suplimentare. Rezultatele evidențiază necesitatea instruirii continue a farmaciștilor în comunicare și extinderea utilizării tehnologiei pentru o informare eficientă. Concluzii. Farmaciștii consideră comunicarea cu pacienții esențială, majoritatea folosind interacțiunea verbală pentru a explica utilizarea corectă a medicamentelor. Principalele bariere fiind lipsa de timp și diferențele de educație, dar feedbackul pacienților privind claritatea informațiilor rămâne pozitiv. Totodată, farmaciștii folosesc rar tehnologia digitală pentru comunicare, deși există interes pentru aceasta. Consumatorii de medicamente apreciază comunicarea cu farmaciștii, considerând-o esențială pentru informarea clară despre tratament. Sugestiile pacienților includ mai multă răbdare și detalii în consiliere, arătând încredere în informațiile oferite de farmaciști. Cuvinte cheie: comunicare, eficiență, farmacist, pacient, aderență, siguranță, medicament. en_US
dc.description.abstract Introduction. Effective communication between pharmacist and patient is essential to ensure quality care and increase adherence. The pharmacist's role goes beyond simply dispensing medication and involves empathic listening, which helps build a trusting relationship and fully understand the patient's needs. Through a clear structure of communication, from establishing contact, providing detailed information about the treatment, to explaining how to administer and the conditions for keeping medicines at home, the pharmacist contributes significantly to the safety and efficiency of the treatment. Informing the patient about adverse effects and interactions is essential to prevent self-medication and promote the rational use of medications. Aim of the study. Highlighting the importance of effective pharmacist-patient communication in the context of ensuring quality care, highlighting the pharmacist's role in treatment adherence and the impact of a trusting relationship on the safety of medication use. Material and methods. The study was carried out between Jule- October, 2024, based on the analysis of two questionnaires, one addressed to pharmacists and another to drug users, each consisting of 20 questions, both open and closed to assess the perspectives of both groups on effective communication. Results. It was revealed that 95% of pharmacists consider communication essential for the correct use of medicines, and 80% rely mainly on verbal interaction. However, 60% of them identify lack of time and differences in education as the main barriers to communication. Use of the technology is limited to 20% of pharmacists, although there is increased interest in improving it. On the part of patients, 90% consider communication with pharmacists very important, and 85% prefer verbal advice. In addition, 75% are satisfied with the clarity of the explanations they receive, but 30% suggest that pharmacists could be more patient and provide additional information. The results highlight the need for continuing training of pharmacists in communication and expanding the use of technology for effective information. Conclusions. Pharmacists consider communication with patients essential, with most using verbal interaction to explain the proper use of medications. The main barriers are lack of time and differences in education, but patient feedback regarding the clarity of information remains positive. Also, pharmacists rarely use digital technology for communication, although there is interest in it. Drug users value communication with pharmacists, considering it essential for clear information about treatment. Patient suggestions include more patience and detail in counseling, showing confidence in the information provided by pharmacists. en_US
dc.publisher Instituţia Publică Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu” din Republica Moldova en_US
dc.relation.ispartof Congresul al X-lea al farmaciștilor din Republica Moldova cu participare internațională “Facultatea de Farmacie – Șase decenii de inovație și progres” dedicat aniversării de 60 de ani de la fondarea Facultății de Farmacie a USMF „Nicolae Testemițanu” și 90 de ani de la nașterea profesorului universitar, dr. hab. șt. farm., m.c. al AȘM Vasile Procopișin Chișinău, Complexul Sociocultural USMF „Nicolae Testemițanu”, Chişinău, 22-23 noiembrie 2024 en_US
dc.subject communication en_US
dc.subject efficiency en_US
dc.subject pharmacist en_US
dc.subject patient en_US
dc.subject adherence en_US
dc.subject safety en_US
dc.subject medicine en_US
dc.subject.ddc CZU: 615.15:614.253.8:615.2/.3.035 en_US
dc.title Rolul comunicării în promovarea utilizării raționale a medicamentelor en_US
dc.title.alternative The role of communication in promoting the rational use of medicines en_US
dc.type Other en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics