1. COLECȚIA INSTITUȚIONALĂ: Recent submissions

  • Malic, Maricica; Șontea, Diana; Cravcenco, Svetlana (Instituţia Publică Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu” din Republica Moldova, 2024)
    Introducere. Analizând concepțiile referitoare la adaptarea studenților străini, observăm că aceasta depinde permanent de interacțiunea factorilor interni și externi. Factorii interni ai adaptării optimale depind de ...
  • Zagnat, Dan; Baciu, Dragoș; Vovc, Maria-Mihaela; Popov, Ion; Fala, Valeriu (Instituţia Publică Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu” din Republica Moldova, 2024)
    Introducere. La etapa de evaluare parodontală preprotetică, există o lipsă de consens privind măsurarea pierderii de atașament tisular. În literatura de specialitate, se propun sondarea parodontală (parametru clinic ...
  • Chiriac, Argentina; Lopatiuc, Alina (Instituţia Publică Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu” din Republica Moldova, 2024)
    Introducere. Educația interculturală în învățământul superior este esențială pentru pregătirea studenților de a prospera într-o lume globalizată. Această abordare pune accentul pe înțelegerea, respectul și integrarea ...
  • Chiriac, Argentina; Lopatiuc, Alina (Instituţia Publică Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu” din Republica Moldova, 2024)
    Introducere. Discursul public medical și analiza discursului este un domeniu interdisciplinar care implică o strategie de cercetare din ce în ce mai populară pentru specialiștii din diverse domenii în general și în ...
  • Vasiliu, Valeria; Vovc, Maria-Mihaela; Baciu, Dragoș; Zagnat, Dan; Fala, Valeriu (Instituţia Publică Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu” din Republica Moldova, 2024)
    Introducere. Indicele Periodontal Screening and Recording (PSR) este pe larg folosit la etapele de screening, însă nu este cunoscută fiabilitatea sa ca predictor în diagnosticul parodontitelor cronice, deoarece nu măsoară ...
  • Zavtur, Diana; Bușmachiu-Bulmaga, Irina (Instituţia Publică Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu” din Republica Moldova, 2024)
    Introducere. Tratamentul timpuriu a ocluziei inverse frontale joacă un rol primordial în profilaxia și dezvoltarea ocluziei mezializate la vârsta adultă. De aceea, acțiunea profilactică la o vârstă fragedă poate minimaliza ...
  • Ștefârța, Eleonora (Instituţia Publică Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu” din Republica Moldova, 2024)
    Introducere. Atât timp cât cuvintele, definite ca „unități fundamentale ale gândirii și comunicării”, ne călăuzesc acțiunile, fiind expresii ale emoțiilor noastre, ne oferă posibilitatea de a comunica și a crea valori ...
  • Nastasiu, Silvia; Eșanu-Dumnazev, Daniela; Scutelnic, Raisa (Instituţia Publică Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu” din Republica Moldova, 2024)
    Introducere. Educația lingvistică modernă prezintă două situații ale demersului educațional: cea lingvistică și cea extralingvistică, astfel „vorbirea, limbajul, dialogul sunt valori individuale, iar limba și comunicarea ...
  • Mincu, Eugenia (Instituţia Publică Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu” din Republica Moldova, 2024)
    Introducere. Gândirea metaforică este o trăsătură distinctivă a spiritului uman, complex și profund. Analogia și asocierea dintre variate categorii conceptuale stau la baza metaforelor cognitive. Metafora este una dintre ...
  • Sîrghi, Angela (Instituţia Publică Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu” din Republica Moldova, 2024)
    Introducere. În era digitală, gândirea critică și competențele lingvistice sunt esențiale pentru studenții mediciniști. Însușirea limbajului de specialitate într-o limbă străină îmbunătățește comunicarea internațională ...
  • Șontea, Diana; Malic, Maricica (Instituţia Publică Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu” din Republica Moldova, 2024)
    Introducere. Asimilarea unei limbi străine poate deveni o provocare pentru studenții al căror profil de bază este altul decât cel lingvistic. Procesul calitativ de studiu al oricărui domeniu, inclusiv al limbii române, ...
  • Tumuruc, Olga; Volosciuc, Veronica (Instituţia Publică Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu” din Republica Moldova, 2024)
    Introducere. Eponimele constituie o subcategorie importantă a limbajului medical, ele desemnează denumiri generice ale unei maladii sau a unui sindrom. Putem nota faptul că valoarea eponimelor constituie capacitatea lor ...
  • Brăguță, Ecaterina (Instituţia Publică Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu” din Republica Moldova, 2024)
    Introducere. Nominalizarea reprezintă un proces viabil și foarte productiv în numeroase limbi ale lumii, limba română nefiind o excepție. În general, se atestă câteva tipare de convertire a diferitor clase lexico-gramaticale ...
  • Oala, Viorica (Instituţia Publică Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu” din Republica Moldova, 2024)
    Introducere. Empatia în relația medic-pacient este esențială pentru optimizarea rezultatelor clinice și satisfacția pacienților. Metodele educaționale inovatoare, precum jocul de rol, implementate în cadrul orelor de limbă ...
  • Busuioc, Aliona; Vîntu, Victoria (Instituţia Publică Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu” din Republica Moldova, 2024)
    Introducere. În studiul limbii române ca limbă străină la nivel universitar sunt incluse atât elemente de cultură și civilizație română, cât și învățarea limbii române în general. Pentru învățarea limbii române ca limbă ...
  • Cazac, Viorica (Instituţia Publică Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu” din Republica Moldova, 2024)
    Introducere. Lucrul în grup, cunoscut și sub denumirea de învățare colaborativă, implică studenții care lucrează împreună la sarcini fără supravegherea directă a profesorului. Evaluarea eficientă a lucrului în grup este ...
  • Mihalachi, Ina (Instituţia Publică Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu” din Republica Moldova, 2024)
    Introducere. Profesorii care predau limbajul medical specific, constată că activitățile propuse nu sunt suficiente pentru însușirea eficientă a materialului în cadrul lecțiilor practice, acestea fiind învechite și ...
  • Scutelnic, Raisa; Eșanu-Dumnazev, Daniela; Nastasiu, Silvia (Instituţia Publică Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu” din Republica Moldova, 2024)
    Introducere. Predarea limbilor străine în mediul universitar implică utilizarea unei varietăți de metode și evaluarea eficacității acestora în procesul de învățare. Simularea este o tehnică ce dezvoltă competențele ...
  • Coroban, Milena; Catrinici, Rodica (Instituţia Publică Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu” din Republica Moldova, 2024)
    Rezumat: Infecțiile TORCH reprezintă un grup de infecții cauzate de agenți patogeni precum Toxoplasma, Rubeola, Citomegalovirus și Herpes simplex, care pot fi transmise de la mamă la făt în timpul sarcinii, având potențialul ...
  • Cotoman, Aliona; Șciuca, Svetlana; Gudumac, Eva (Instituţia Publică Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu” din Republica Moldova, 2024)
    Rezumat: Displazia bronhopulmonară este o afecțiune respiratorie cronică ce afectează nou-născuții prematuri, în special pe cei care necesită intervenție medicală intensivă și asistență respiratorie timpurie în viața lor ...

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account